Přesunování se z bodu A do bodu B odjakživa patřilo
mezi moje oblíbená témata. Ostatně už odmala se řídím heslem, že i cesta může
být cíl (za což mě mnozí po prodělané osobní zkušenosti proklínají). Pokud si
mohu vybrat, nejraději k přesunům volím letadlo nebo (rychlo)vlak, kamarády
za bdělého a střízlivého stavu také rád vozím autem (to ovšem pouze za
předpokladu, že si nemusím dělat starosti s následným parkováním).
Autobusy ani lodě mě nebaví, protože jsou příliš pomalé a zpravidla nenabízejí
ani pěkný výhled.
Samostatnou kapitolou je městská doprava, jíž byla k mé
velké radosti věnována rozsáhlá příloha v posledním dvojčísle Respektu.
Metro a snad ještě o něco více tramvaje mě vždy přiváděly k úžasu a svou
magickou mocí způsobovaly, že jsem se nejednou jen tak pro radost zajel podívat
na dosud nepoznané místo na trati. Dost už ale toho obšírného uvozování: V Mnichově
je totiž všechno jinak, přátelé, a podobně jako loni v Holandsku používám
k dopravě po městě kolo. Přesněji řečeno, přesunování se po městě je vítanou
pozitivní externalitou mého aktivního pohybu v sedle, protože jak jsem
naznačil v jednom ze svých holandských blogpostů, nikdy nedopustím
degradaci bicyklu na dopravní prostředek (o čemž asi nejlépe svědčí propocený
dres na skříňce v kanceláři).
Proč si ale takhle komplikovat život, když mnichovská MHD
vychází ze srovnání veřejné dopravy v evropských metropolích vítězně? Jednak
proto, že mnichovské cyklostezky o mnoho nezaostávají, jednak proto, že tu
nejsou kopce, které by člověka při každodenním šlapání po stejné trase otrávily,
a zejména pak proto, že metrem to je jednoduše delší a dražší. Možná namítnete,
že v zimě se mi nebude chtít venku mrznout a nakonec také podlehnu svodům vytápěnému
salonu, ale já si zase říkám, že na sněhu jsem ještě mockrát nejel a mohlo by
se z toho stát vítané zpestření všednodenního programu. A pak – člověk má
při cestách na kole přesun a sportovní vyžití za jedny peníze. Na co zbytečně
utrácet za posilovnu, když stačí šlápnout do pedálů a podle nálady a únavy zrychlit
nebo zvolnit tempo?
Tolik ke kolu. Pěšky to jde samozřejmě také, ale trávit
každý den dvakrát padesát minut ostrým pochodem po tvrdém povrchu mě kdovíjakým
štěstím nenaplňuje – chůzi si raději schovám pro krátké přesuny po centru
města, kde je všechno tak říkajíc za rohem. A auto? Při pravidelném dojíždění
do práce by sice stále představovalo o polovinu levnější variantu než MHD, ale
časově prohrává na celé čáře. Nedivil bych se, kdyby to byli Němci, kdo
vymyslel pojem „zelená vlna“, žel ta v Mnichově funguje většinou jen v jednom
směru a intervaly semaforů jsou k uzoufání dlouhé. A i když se kolem budovy
Telefonicy dá na ulici parkovat bez placení, najít volné místo po osmé ráno se
rovná malému zázraku, samozřejmě pokud nechcete jít čtvrt hodiny zpátky do
kanceláře pěšky.
A tak vzdávám hold mnichovským dopravním plánovačům,
zaříkávám všechny zbrklé řidiče, aby se při křížení cyklopruhů vždy pozorně
dívali za sebe a všem rádoby cyklistům, kteří se na kole „jen dopravují“,
doporučuji uvázat šátek přes pusu, aby se v oblaku prachu za mým strojem
neudusili. Přece jen by to byla škoda. J
Žádné komentáře:
Okomentovat